T.C
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
(Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı)
GENELGE (2016/1)
I. GENEL AÇIKLAMA
A-Yetki Devri
Anayasamızın “Egemenlik” kenar başlıklı 6. Maddesinin son fıkrası “Egemenliğin Kullanılması, hiçbir surette hiçbir kişiye, zümreye veya sınıfa bırakılamaz. Hiçbir kimse veya organ kaynağını anayasadan almayan bir devlet yetkisi kullanamaz” hükmünü taşımaktadır. Bu Anayasal kuralın doğal sonucu, idari yetkilerin kanunlardan kaynaklanması ve kimin tarafından kullanılacağının kanunlarla belirlenmiş olması gerekliliğidir.
Genel olarak yetki devri, “bir konuda karar almak, eylemde bulunmak veya emir vermek hakkını başkalarına devretmek ve elde edeceği sonuçlardan onu sorumlu tutmak” biçiminde yorumlanmaktadır. Bir başka deyişle yetki devri; aynı kurum içinde üst kademe yöneticisinin, kendi iradesiyle bazı yetkilerini, bazı koşullarda alt kademedeki yöneticilere devretmesidir. Yetki devrinin kanunların izin verdiği konularda yapılabileceği ilgili kanunlar ve yargı içtihatlarında kabul edilmektedir.
Üniversitemiz işlemleri bakımından yetki devrinin yasal dayanakları;
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 13.maddesi, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu, 5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu, 124 Sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları İle Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 02.02.2014 tarih ve 25658 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanan Resmi Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
B-İmza Devri
Genel olarak imza devri, ”yetkili makamın, yetkili olduğu işlemlerden bir kısmının imzalanması yetkisini yardımcılarına veya astlarına devretmesi” olarak tanımlanmaktadır. İmza devrinin, diğer yetki devirlerinde olduğu gibi kanunla düzenlenmesi, bir kanuni dayanağının olmasının zorunlu olmadığı doktrin ve yargı içtihatları ile kabul edilmektedir.
İmza yetkisinin devrinde devralan bu yetkiyi, imza yetkisini devreden makam adına kullanır. İşlemin gerçek sahibi imza yetkisini devredendir. Bu sebeple karar alma yetkisi, imza yetkisini devreden makamda kalmaktadır. Yetki devri soyut bir biçimde makama yönelirken, imza devri kişisel olarak belli bir görevliye yönelir. Bu nitelik farkının sonucu olarak da, imza devreden veya imza yetkisini devralan, görevlerinden ayrılınca imza devri sona erer.
II. DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
A- Yetki Devri
Yetki devri, Üniversitemiz tarafından yürütülen hizmetlerin daha etkin ve süratli biçimde yürütülmesi ve yetkinin daha etkin biçimde kullanılması amacıyla yapılmalı ve yetki devri yapılması ile devredilen yetkinin kullanılmasında aşağıda gösterilen hususlar dikkate alınmalıdır.
B- İmza Devri
İmza devri, Üniversitemiz tarafından yürütülen hizmetlerin daha etkin ve süratli biçimde yürütülmesi amacıyla yapılmalı ve imza devri yapılması ile devredilen imza yetkisinin kullanılmasında aşağıda gösterilen hususlar dikkate alınmalıdır.
III. HUKUKİ SONUÇ
A- Yetki Devri
Üniversitemiz iş ve işlemlerinde yetki devrinin yasal dayanağı olan 2547 sayılı Kanun ve 124 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile belirlenen görevli ve görevlerin yerine getirilmesine ilişkin olarak “Yetki devri yetki devreden amirin sorumluluğunu kaldırmaz.” Genel anlayış ve uygulaması gereği Üniversitemiz iş ve işlemleri ile ilgili olarak yapılan yetki devirlerinde, devredenin hukuki sorumluluğu devam etmektedir.
B- İmza Devri
Genel olarak imza devri hakkında bir kanuni dayanak aranmadığı, doktrin ve yargı içtihatlarında kabul edilmekle birlikte, yukarıda sayılan yazılı olması ve sınırlarının açıkça gösterilmesi gibi ilke ve esaslara uygun olarak yapılmış olması gerektiği de kuşkusuzdur.
İmza yetkisi, devreden makamın gözetim ve denetiminde kullanılır. Devredilen imza yetkisinin kullanılmasından dolayı devreden ve devralan birlikte sorumludur.